Artigo em revista científica Q2
Local food, global journeys: The interplay of food motivations and social media influencing food tourism
Ricardo Godinho Bilro (Bilro, R. G.); Sandra Loureiro (Loureiro, S. M. C.); Daniele Baggi (Baggi, D.);
Título Revista
Journal of Foodservice Business Research
Ano (publicação definitiva)
N/A
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-12-04 15:41)

Ver o registo na Web of Science®

Scopus

N.º de citações: 0

(Última verificação: 2025-11-25 18:13)

Ver o registo na Scopus

Google Scholar

N.º de citações: 1

(Última verificação: 2025-12-05 02:35)

Ver o registo no Google Scholar

Esta publicação não está indexada no Overton

Abstract/Resumo
This research explores food tourism, which combines travel and food, and examines its impact on travel intentions. The study uncovers the relationships between local food, food image, and food motivations, investigating how they influence travel intentions. Additionally, it explores the role of social media in shaping food preferences and travel intentions. Data for this study were collected using a self-administered online questionnaire, resulting in 312 responses. The structural model was analyzed using Hayes’ PROCESS macro for mediation analysis in SPSS. The findings underscore a significant relationship between travel intentions and variables such as food motivation, food image, and motivation for local food consumption. Additionally, the study examines the moderating effects of social media and past behaviors, offering distinct and novel insights. While past behavior moderates all the relationships studied, social media influence does not, highlighting a novel and intriguing finding. This research offers a novel conceptual model that unites food motivations, food image and motivations for local food consumption. It is an original contribution incorporating social media influence and past behavior as moderators of travel intentions.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Food tourism,Food motivations,Travel intentions,Social media influence,Local food consumption
  • Economia e Gestão - Ciências Sociais

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência_Iscte a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.