Ciência-IUL
Publicações
Descrição Detalhada da Publicação
School achievement and well-being of immigrant children: the role of acculturation orientations and perceived discrimination
Título Revista
Journal of School Psychology
Ano (publicação definitiva)
2019
Língua
Inglês
País
Reino Unido
Mais Informação
Web of Science®
Scopus
Google Scholar
Abstract/Resumo
This survey study examined the role of perceived discrimination and acculturation orientations on immigrant children’s achievement and well-being in the school context. Immigrant (n = 229), immigrant descendant (n = 196), and native Portuguese children (n =168) from 4th to 6th grade participated in the study. Results showed the expected gap: immigrant and immigrant descendant children revealed lower school achievement than their native peers; but only immigrant, and not immigrant descendant children, reported lower levels of well-being and peer acceptance. Perceived discrimination was negatively related to school achievement, via an increased desire for culture maintenance, only among immigrant children. The indirect effects of perceived discrimination on well-being and peer acceptance were not significant. However, perceived discrimination was strongly related to lower well-being and acceptance, independently of the target group, suggesting that its negative association with well-being in the school context might encompass a more general process affecting both immigrant and immigrant descendant children.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Acculturation,Immigrant children,Perceived discrimination,School achievement,Well-being
Classificação Fields of Science and Technology
- Psicologia - Ciências Sociais
Registos de financiamentos
Referência de financiamento | Entidade Financiadora |
---|---|
1A3-0019 | Fundo Europeu para a Integracao de Nacionais de Paises Terceiros (FEINPT) |
UID/PSI/03125/2013 | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Projetos Relacionados
Esta publicação é um output do(s) seguinte(s) projeto(s):
Contribuições para os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas
Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.