Artigo em revista científica Q1
The collaboration between early childhood intervention and child protection systems: the perspectives of professionals
Joana Albuquerque (Albuquerque, J.); Cecília Aguiar (Aguiar, C.); Eunice Magalhães (Magalhães, E.);
Título Revista
Children and Youth Services Review
Ano (publicação definitiva)
2020
Língua
Inglês
País
Estados Unidos da América
Mais Informação
Web of Science®

N.º de citações: 7

(Última verificação: 2024-03-28 12:04)

Ver o registo na Web of Science®


: 0.6
Scopus

N.º de citações: 7

(Última verificação: 2024-03-25 17:10)

Ver o registo na Scopus


: 0.6
Google Scholar

N.º de citações: 22

(Última verificação: 2024-03-25 13:27)

Ver o registo no Google Scholar

Abstract/Resumo
This qualitative study, conducted in Portugal, aimed to understand professionals' perspectives on the collaborative processes between the Early Childhood Intervention (ECI) and the Child Protection Systems. Participants in this study were 19 professionals from 7 Local Intervention Teams of the ECI system, including 8 professionals with coordinating roles. We conducted content analysis following semi-structured interviews. Participants described collaboration as the cooperation between professionals and services, aiming to improve intervention with children and families. Professionals argued that the main advantage of a collaborative relationship was the promotion of effective interventions. However, collaborative practices were mainly described as limited due to communication problems (e.g., insufficient, untimely). Finally, professionals suggested that limited time and resources were the greatest barriers to collaboration while close contacts and relationships among professionals were viewed as the main facilitators. Implications for practice and policy towards enhancing collaboration processes are discussed.
Agradecimentos/Acknowledgements
--
Palavras-chave
Collaboration,Early childhood intervention,Child protection system,Children with disabilities
  • Psicologia - Ciências Sociais
  • Outras Ciências Sociais - Ciências Sociais

Com o objetivo de aumentar a investigação direcionada para o cumprimento dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para 2030 das Nações Unidas, é disponibilizada no Ciência-IUL a possibilidade de associação, quando aplicável, dos artigos científicos aos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Estes são os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável identificados pelo(s) autor(es) para esta publicação. Para uma informação detalhada dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, clique aqui.